سفر به شیراز با شیراز روم
8 مورد از غذاهای سنتی شیراز (قسمت دوم)
مطالب
نکته ها
شیرازگردی
8 مورد از غذاهای سنتی شیراز (قسمت دوم)

در مقاله قبل با عنوان "8 مورد از غذاهای سنتی شیراز (قسمت اول)" به معرفی بخشی از غذاهای محبوب شیراز پرداختیم در ادامه ی مقاله امروز می خواهیم به 8 مورد دیگر از غذاهای سنتی شیراز بپردازیم پس تا انتها با شیرازروم، مرجع اجاره آپارتمان و منزل مبله در شیراز همراه باشید.

8 مورد از غذاهای سنتی شیراز (قسمت دوم)


1- رب پلو
یکی دیگر از غذاهای محلی شیراز که معمولا برای وعده ناهار سرو می‌شود، رب پلو است. برنج، رب انار، گردو، کشمش، شکر و پیاز مواد تشکیل‌دهنده این غذای شیرازی به شمار می‌روند.

شیرازی‌ها برای طبخ این غذا، کشمش، گردو و پیاز داغ را با هم ترکیب کرده و در یک ظرف دیگر روغن، رب انار و شکر را با هم مخلوط می‌کنند. مواد رب را پس از آبکش کردن برنج به آن اضافه کرده و پس از آن کشمش، گردو و پیاز داغ را در قسمت میانی برنج می‌ریزند.

رب پلو بسیار خوشمزه است و در عین سادگی به دلیل وجود گردو، کشمش و رب انار بسیار مقوی است. این غذا برای گیاهخواران یک وعده غذایی عالی به شمار می‌رود، زیرا فاقد گوشت است. در کنار رب پلو، سبزی خوردن یا سالاد شیرازی صرف می‌شود.

غذاهای سنتی شیراز- شیرازروم

2- اشکنه
اشکنه شیرازی را می‌توان در زمره غذاهای اصیل استان فارس به حساب آورد که معمولا در وعده شام مصرف می‌شود. غذای اشکنه یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی ایران است که در بسیاری از شهرهای ایران طبخ می‌شود، اما مواد اولیه و روش تهیه آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

در اشکنه شیرازی از سبزی شنبلیله، نعناع خشک، تخم مرغ، نمک و زردچوبه استفاده شده که ترکیب این مواد با هم بسیار فوق‌العاده خواهد شد.

اشکنه شیرازی در لیست غذاهای سنتی شیراز از جمله سبک‌ترین غذاها است، بنابراین هضم آن آسان بوده و بسیار سریع آماده می‌شود. بد نیست بدانید که نام دیگر این غذا آب پیازک است.

غذاهای سنتی شیراز- شیرازروم

3- کوفته هلو
یکی از غذاهای محبوب و لذیذ شهر شیراز را می‌توان کوفته هلوی شیرازی عنوان کرد. کوفته‌های زیادی در شهرهای مختلف ایران تهیه می‌شود، اما بی‌شک کوفته هلوی شیرازی یکی از خوش‌طعم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

در این نوع کوفته، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، هویج، پیاز، تخم مرغ و ادویه به کار رفته و علت نامگذاری آن به شکل ظاهری و رنگ آن مربوط می‌شود، اما برخی به اشتباه تصور می‌کنند که یکی از مواد اصلی این غذا میوه هلو است.

ترکیب رب، هویج و سبزی‌های معطر هم نوید یک سس خوشمزه را می‌دهند، که نمی‌توان بی‌تفاوت از آن گذشت. توجه داشته باشید که برخی از کشمش، زرشک، کشمش، گردو و پیاز سرخ شده برای مواد میانی این کوفته استفاده می‌کنند. در سفر خود به شیراز، لذت صرف کوفته هلوی شیرازی را از دست ندهید.

غذاهای سنتی شیراز- شیرازروم

4- لوبیا پلو شیرازی
منحصر به فردترین و جذاب‌ترین غذای سنتی شیراز را می‌توان لوبیا پلو معرفی کرد. شاید با خود بگویید که لوبیا پلو در همه شهرهای ایران طبخ می‌شود و منحصرا به شیراز تعلق ندارد، اما حقیقت این است که شیرازی‌ها در لوبیا پلوی خود برخلاف لوبیا پلویی که در سایر شهرهای ایران تهیه می‌شود، از لوبیا چشم بلبلی به جای لوبیا سبز استفاده می‌کنند.

برای تهیه لوبیا پلو شیرازی به لوبیا چشم بلبلی، گوشت تکه‌ای یا چرخ کرده، برنج، شوید، زعفران، دارچین، نمک و فلفل نیاز است.

لوبیا پلو شیرازی به دلیل داشتن گوشت و لوبیا چشم بلبلی یک غذای مقوی و سالم به شمار رفته و طعم بی‌نظیری دارد. بهتر است بدانید که برخی در این غذا به جای گوشت از مرغ استفاده می‌کنند. سالاد شیرازی در کنار لوبیا پلو به بهبود طعم آن کمک بسزایی خواهد کرد.
غذاهای سنتی شیراز- شیرازروم


5- دمپختک
از دیگر غذاهای سنتی شیراز می‌توان به دمپختک آن اشاره کرد که یکی از خوشمزه‌های سفره شیرازی‌ها به شمار می‌رود. دمپختک از غذاهای محبوب شیراز بوده که در همه فصل‌های سال علی‌الخصوص فصل زمستان طبخ می‌شود.
تهیه این غذا بسیار ساده بوده و در آن از برنج، عدس، هویج، کلم پیچ، ادویه و سبزی‌هایی همانند تره، جعفری، شوید، ریحان و ترخون استفاده می‌شود. در این غذا گوشت به کار نمی‌رود، بنابراین برای کسانی که گیاهخوار هستند و در عین حال می‌خواهند غذای مفیدی میل کنند، انتخاب خوبی به شمار می‌رود.

غذاهای سنتی شیراز- شیرازروم

6- آش سبزی
یکی از معروف‌ترین غذاهای سنتی شیراز که هر مسافری پس از ورود به این شهر، سراغ آن را می‌گیرد، آش سبزی است.
این آش مخصوص شیرازی‌ها بوده و طعم بسیار فوق‌العاده‌ای دارد. مواد اولیه آش سبزی شامل برنج، گوشت، لوبیا سفید، عدس، نخود، دارچین، روغن و سبزی‌هایی همانند تره، ترخون و شوید است.
اهالی شیراز بیشتر آش سبزی را در وعده صبحانه میل می‌کنند و بسیاری از مغازه‌ها هم آن را تهیه و به فروش می‌رسانند. جالب است بدانید که صبح‌های جمعه جلوی مغازه‌های آش فروشی شیراز صف‌های طویلی ایجاد می‌شود. یک بار امتحان کردن آش سبزی در شیراز کافیست تا عاشق آن شوید.
غذاهای سنتی شیراز- شیرازروم


7- آش ماست
یکی دیگر از آش‌های محبوب شیراز، آش ماست بوده که در میان اهالی این منطقه بسیار شهرت دارد. رنگ این آش به دلیل وجود ماست در آن، روشن بوده و برای تزیین بر روی آن پیاز داغ می‌ریزند.
مواد تشکیل‌دهنده آش سبزی، شامل برنج، لپه، گوشت، پیاز، ماست، ادویه و سبزی‌های شوید و ترخون هستند. ترکیب این مواد با هم نوید یک آش خوش‌طعم را به شما می‌دهد.

غذاهای سنتی شیراز- شیرازروم

8- کوفته سبزی شیرازی
از غذاهای اصیل و محلی شیراز می‌توان به کوفته سبزی آن اشاره کرد که بسیار پرطرفدار است. در کوفته سبزی شیرازی مواد غذایی همانند گوشت چرخ کرده، نخود، پیاز و سبزی‌های ترخون، گشنیز، شوید، مرزه و تره به کار می‌رود.
اندازه کوفته سبزی نسبت به سایر کوفته‌ها کمی بزرگتر بوده و معمولا با نان و سبزی خوردن تازه سرو می‌شود. حتما این غذای محلی را در سفرتان به شیراز امتحان کنید.

غذاهای سنتی شیراز- شیرازروم

اقامت در شیراز چگونه است؟ 


قبل از رفتن به مسافرت شما باید درباره محل اقامت شهر مورد نظر تصمیم بگیرد. باتوجه‌به نرخ بالای هتل‌ها و همچنین کمبود فضای اتاق‌های آن، بهتر است از امکانات آپارتمان مبله شیراز یا خانه مبله شیراز بهره‌مند شوید و از اقامت در آن‌ها لذت ببرید. در زیر به برخی از مزایای مهم منزل مبله شیراز و خدمات سایت شیراز روم نسبت به هتل‌ها اشاره می‌کنیم:

۱-‌ اگر تعداد همسفران شما از دو نفر بیشتر باشد، هزینه اقامت در آپارتمان مبله شیراز ارزان‌تر از هتل خواهد بود.۲- خانه مبله شیراز محیطی آرام تر از هتل دارد و احساس می‌کنید که در منزل خودتان هستید.۳- متراژ منزل مبله شیراز بیشتر از هتل است و می‌توانید خانه‌ای با هر تعداد اتاقی که مایل باشید انتخاب کنید.۴- شما در هتل امکان آشپزی ندارید ولی در منزل مبله با وجود وسایل و امکاناتی که فراهم شده، می‌توانید غذاهای مورد علاقه‌تان را درست کنید.۵- در تمامی منازل مبله، وسایل ضروری مورد نیاز مسافران آماده شده است.۶- شما می‌توانید ازطریق سایت شیرازروم آپارتمان‌های مبله شیک و امن را انتخاب کرده و از تخفیفات ویژه بهره‌مند شوید.۷- امکان انتخاب خانه یا آپارتمان مبله در هر منطقه از شیراز که مد نظرتان باشد وجود دارد.۸- تمامی منازل و آپارتمان‌هایی که در سایت قرار گرفته‌اند از امنیت بالایی برخوردار هستند.۹- منازل و آپارتمان‌ها بسیار تمیز هستند و پس از خروج مسافران، به‌طور کامل نظافت می‌شوند.۱۰- اکثر منازل و آپارتمان‌ها در مرکز شهر و نزدیک مراکز گردشگری واقع شده‌اند.۱۱- شما می‌توانید به‌صورت روزانه و هفتگی، اقامتگاه خود را انتخاب و اجاره کنید.۱۲- شیراز هر ساله به‌دلیل طبیعت زیبا، آثار تاریخی و مردمان خوش قلب و مهمان‌نوازی که دارد مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. زمانی‌که در شیراز حضور دارید، اصلا احساس نمی‌کنید که در شهری دیگر هستید و این دلیلی جز خوش‌رویی و مهمان‌نوازی شیرازی‌ها ندارد.

اقامت در شیراز- شیرازروم


باتوجه به شرایطی و مزایای منزل مبله شیراز که در بالا ذکر شد، شما می‌توانید بهترین منازل و اقامتگاه‌ها را از سایت شیرازروم انتخاب کرده و سفری خاطره‌انگیز برای خود و خانواده رقم بزنید. در این سایت انواع مختلفی از خانه‌ها و آپارتمان‌ها که در بهترین محله‌های شیراز واقع شده‌اند، با هر تعداد اتاق خواب، دارای حیاط و استخر و هر خصوصیتی که مدنظر شما باشد، وجود دارد. همچنین امکانات و ویژگی‌های هرکدام از این اقامتگاه‌ها در صفحه مربوط‌به آن به‌صورت کامل توضیح داده شده است.