شیراز؛ شهر باغ ها و شاعرها
مطالب
نکته ها
شیرازگردی
شیراز؛ شهر باغ ها و شاعرها

شیراز؛ شهر باغ ها و شاعرها، هر آنچه که از شنیدن اسم شهر شیراز در ذهن تداعی می شود جز فرهنگ و هنر و اصالت و نیکی مردمانش چیز دیگری نیست، جز نفوذ عطر بهارنارنج های شیراز تا به انتهای مشام از چند فرسخی آن نیست، جز شنیدن لهجه زیبا و شیرین مردمان مهربان آن نیست و جز دیدن مناظر پر از رنگ و نقش و نگار و گلهای زیبا و رنگارنگ در آن نیست... آنچه گفته می شود یک از هزاران است و باید رفت و این گفته ها و شنیده ها را از نزدیک دید و لمس کرد... باید شیراز را نقطه به نقطه بویید و دید و شنید تا به آنچه که گفته می شود ایمان آورد...

در این مقاله جهت آشنایی علاقمندان به دیار شیراز از میان هزاران جاذبه های دیدنی و گردشگری آن روی باغات و شعرای این شهر زیبا متمرکز می شویم. مسافران شیراز و کسانی که علاقه به دیدن این زیبایی ها از نزدیک دارند می توانند جهت اقامت در این بهشت زمینی از خدمات شرکت شیرازروم جهت اجاره منزل مبله شیراز، سوئیت مبله شیراز و اجاره آپارتمان مبله شیراز اقدام نمایند.

باغ های شهر شیراز


باغهای شیراز در حقیقت به نوعی پیوند دهنده فرهنگ و طبیعت و نشان از همسوسازی جوامع انسانی با منابع طبیعی دارد. شیراز تنها شهری نیست که در ایران از این منابع بکر بهره مند است بلکه باغات زیبا و بی نظیر ایران فراوانند اما آنچه باغات شیراز را از سایر باغات و زیبایی های طبیعی متمایز می کند مناظر و زیبایی فوق العاده آنها در فصل بهار و تعدد و قدمت بالای آنهاست. لیستی از باغات معروف و زیبای شیراز که به هنگام مسافرت به خصوص با آمدن فصل بهار می توانید از آنها دیدن کنید می تواند شامل موارد زیر باشد:

شیراز؛ شهر باغ ها و شاعرها


باغ ارم


معماری اصیل ایرانی در کنار گونه های گیاهی خارق العاده این باغ شهرت بسیاری به باغ ارم شیراز داده است. این باغ در خیابان ارم شیراز که خورد یکی از زیباترین خیابان های شهر است و در منطقه شمال غربی شیراز واقع شده است. تنوع گیاهی بالای باغ ارم شیراز آن را به باغ گیاه شناسی این شهر تبدیل کرده که اختیار آن با دانشگاه شیراز می باشد. قدمت باغ ارم شیراز به دوره حکومت سلجوقیان باز می گردد که در دوره زندیه مورد مرمت قرار گرفته و عمارت داخلی آن در دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار با عمارت پیشین که به عمارت ایلخانی موسوم بود جایگزین شده است.

 باغ جهان نما


باغ جهان نمای شیراز از جمله قدیمی ترین باغات شهر شیراز محسوب می شود. در منطقه شمال شرق شهر و بالاتر از میدان حافظیه واقع شده و در دوره ای از تاریخ این باغ به نام زینت الدنیا معروف بوده است.
در دوران صفویه بسیار مورد توجه و اهمیت بوده اما پس از صفویان و با ایجاد ناامنی در کشور رو به ویرانی نهاده است. کریم خان زند آن را دوباره احیا نموده و عمارت وسط باغ نیز مربوط به وی است. از آن دوران تاکنون این باغ از هر آسیبی در امان بوده و ساختار و معماری خود را فظ نموده است.

 باغ دلگشا


زیبایی باغ دلگشا نشات گرفته از آب نماها و درختان نارنج آن است. اردیبهشت زیبای آن با شکوفه ها و عطر و بوی روح نواز هوش از سر هر مسافری می برد.

عمارت سه طبقه وسط باغ که یک تالار بزرگ نیز در آن ساخته شده است به دوران زندیه مربوط است.
این باغ 5 دقیقه از سعدیه شیراز فاصله دارد و در شمال شرق شهر واقع شده است.

باغ عفیف آباد


باغ عفیف آباد شیراز قدیمی ترین باغ شهر محسوب می شود.قدمت آن به دوران صفویه بر می گردد و با داشتن یک قهوه خانه سنتی در عمارت وسط آن دیدار از آن می تواند برای هر مسافری جذاب باشد. باغ عفیف آباد در خیابانی به همین نام در شهر شیراز واقع شده است.

باغ قوام


باغ قوام یا باغ نارنجستان با اینکه از نظر وسعت زیاد بزرگ نیست اما عمارتی باشکوه دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می شود. باغ نارنجستان به دلیل وجود درختان نارنج در آن است که بدین نام معروف شده است.

شیراز؛ شهر باغ ها و شاعرها


باغ هفت تنان


در باغ هفت تنان شیراز هفت عارف دفن شده اند که به دستور کریم خان زند بر روی هریک از مزار آنها سنگ بزرگی بدون کتیبه نصب شده است. این باغ در شمال حافظیه قرار دارد.

 باغ ملی شیراز


باغ ملی شیراز تا سال 1356 کاربری باغ وحشی داشته اما بعد از انتقال باغ وحش و مرمت و کاشت درختان نارنج در آن به یکی از دیدنی های زیبای شیراز تبدیل شده است. باغ ملی شیراز در منطقه چهار راه حافظیه شهر قرار گرفته است.

شاعران شیراز


آرامگاه دو شاعر پر آوازه جهانی، پارسی گویان بنام شعر و ادب ایران، سعدی و حافظ بزرگ، سالانه مسافرین و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را جذب شهر شیراز می کند. اشتیاق به دیدار از این دو یادمان تاریخی و فرهنگی نشان می دهد که تنها باغات زیبا و سایر جاهای گردشگری شیراز نیستند که باعث جذب توریست به این شهر می شوند بلکه تاریخ و فرهنگ آن نیز که مدیون بر خواستن شاعرانی به نام از آن است هم بر جذابیت های شهر می افزاید.

حافظیه شیراز با سقف مسی خود و فضای سرسبز و دلنشین در دوران زندیه بنا شده است. شعر زیبایی از خواجه حافظ شیرازی بدین سان « حجاب چهره جان می شود غبار تنم/ خوشا دمی که از این چهره پرده برفکنم» بر روی سقف آرامگاه وی معرق کاری شده است که با احساسات و روح هر بیننده ای درمی آمیزد.

سعدیه شیراز نیز حدود 50 سال پیش بنا شده است فضایی زیبا و پر از انواع گل و درخت در کنار یک حوضچه ماهی دارد که سالانه هزاران نفر را به سوی خود میکشاند.
علاقمندان به دیدار از اماکن دیدنی شیراز جهت اقامت در این شهر زیبا و دریافت خدماتی چون اجاره منزل مبله شیراز، آپارتمان مبله و سوئیت مبله شیراز می توانند به وب سایت شیراز روم مراجعه و با شماره تلفن های مذکور تماس حاصل نمایند.