سوغات شیراز چیست؟
مطالب
نکته ها
شیرازگردی
سوغات شیراز چیست؟

شیراز یکی از مقاصد زیبای گردشگری ایران است که سوغاتی های فراوانی نیز دارد و گردشگران را دست پر باز میگرداند. این شهر یکی از مقاصد توریستی گردشگران خارجی نیز به حساب می آید و سالیانه تعداد زیادی گردشگر خارجی را به خود جذب میکند.در ادامه به معرفی تعدادی از سوغاتی های شهر شیراز پرداخته میشود.برخی از این سوغاتی ها را ممکن است در شهر های دیگر نیز پیدا کنید و اختصاص به شهر شیراز نداشته باشد.

سوغات خوراکی شهر شیراز چیست؟


مسقطی شیرازی


از محبوب ترین ترین سوغاتی های شیراز نوعی حلوا به نام مسقطی است که با نشاسته و مغز پسته سرو میشود و طعم شیرین و خوشمزه ای دارد. پیشنهاد میشود هنگامی که به این شهر سفر میکنید از این سوغاتی مشهور شیراز نیز امتحان کنید.

کلوچه شیرازی


کلوچه شیرازی معمولا در کنار مسقطی فروخته میشود تا طعم معتدل تر و زیبایی به آن ببخشد.کلوچه شیرازی یک شیرینی بسیار لطیف و خوشمزه است و طرفداران بسیاری دارد.

بادام سوخته


برای تهیه بادام سوخته آب و شکر را با بادام مخلوط میکنند و در معرض حرارت قرار میدهند تا یک پوشش شیرین بر روی بادام تشکیل شود.بادام سوخته از شیرینی های سنتی ایران است و ممکن است که در شهر های دیگر ایران نیز این سوغاتی را پیدا کنید.

رنگینک


رنگینک معمولا در شهر های جنوبی ایران رایج است و طرفداران زیادی دارد. رنگینک به خصوص در ماه رمضان برای افطار سرو میشود و روزه خود را بوسیله آن باز میکنند.برای تهیه ی رنگینک لازم است که ابتدا آرد را در روغن تفت بدهیم و بعد روی آن گردو و خرما میریزیم.بعد از این مرحله باقی مانده خمیر را بر روی مواد قبلی ریخته و در مرحله نهایی نیز رنگینک را با پودر نارگیل و مغز پسته تزیین میکنیم تا حالت زیبا تری به خود بگیرد.

عرقیجات


عرق بهار نارنج


در میان سوغاتی های شهر شیراز عرقیجات نیز جایگاه ویژه ای دارند و میتوان در عطاری های شهر از عرقیجات مختلف استفاده کرد.در فصل بهار و اردیبهشت عطر بهار نارنج تمام شهر را در بر میگیرد و مردم این شهر به برداشت بهار نارنج و عرق گیری از آن میپردازند. از استفاده های دیگر بهار نارنج بجز عرق گیری عبارتند از:تهیه ی مربای بهار نارنج،شربت بهار نارنج و چای بهار نارنج که از طعم و مزه ی خوبی نیز برخوردارند.

سوغات شیراز چیست؟


عرق بید مشک


بید مشک یک درخت از خانواده درخت های بید است که گلهای آن به رنگ زرد رخ نمایی میکنند.جالب این است که عمر گل دهی بید مشک تنها پانزده روز است و تنها در همین زمان محدود میتوان اسانس خوش عطر و درمانی بیدمشک را فراهم آورد. تهیه عرق بیدمشک چگونه است؟ بعد از اینکه گل های زرد رنگ درخت بید مشکل چیده شد لازم است که حداکثر تا هفتاد و دو ساعت بعد عرق گیری آن انجام شود در غیر اینصورت قابلیت استفاده گل ها از بین خواهد رفت.نکته ی دیگری نیز که در هنگام عرق گیری بید مشک لازم است که به آن توجه داشت این است که نباید برای عرق گیری به شکوفه اجازه باز شدن داد و لازم است که قبل از باز شدن شکوفه های بید مشک آنها را برداشت کرد و گرنه عرق با کیفیتی بدست نخواهد آمد.

عرق نسترن


در حقیقت نسترن یک گل بسیار زیبا و در عین حال خوشبو است که از این گل یک عرق درمانی و صد البته معطر بدست می آید. عرق نسترن را اغلب پزشکان و عطاران برای آرامش و نشاط بخشی در فصل تابستان پیشنهاد میکنند.فوایدی که برای عرق نسترن در طب سنتی ذکر شده است عبارتند از:رفع خستگی و درمان ورم کلیه،دفع کیسه صفرا و درمان معده درد و در نهایت نیز این عرق درمانی به خواب بهتر مصرف کنندگان آن کمک شایانی میکنند و کمک میکند تا افراد خواب عمیق و دلچسبی را تجربه کنند.

گلاب میمند شیراز


آوازه گلاب شیراز را که تقریبا همه ما شنیده ایم.در شهر شیراز گلاب در شهر میمند تهیه میشود که از مرغوب ترین و خوش عطر ترین گلاب های کشر به حساب می آید.در طول تاریخ مردمان این خطه و سرزمین به گلاب گیری معروف بوده اند.هر چند که اصفهان و بصره نیز در این کار دستی داشته اند و آنان نیز گلاب های مرغوبی عرضه کرده و میکنند اما گلاب شیراز چیز دیگریست و به نوعی مرکز گلاب گیری به حساب می آید.

دمنوش های شیراز


جالب است بدانید که در شهر شیراز اغلب مردم از چای استفاده نمیکنند و اکثریت آنها دمنوش را جایگزین چایی ها کرده اند چرا که شهر آنها پر است از گل های خوش آب و رنگ و دمنوش هایی که میتوان با استفاده از آنها فراهم کرد. از دمنوش هایی که در شهر شیراز متداول و رایج اند دمنوش بهار نارنج از جایگاه ویژه ای برخوردار است چرا که طعم و بوی خوشی دارد و در نتیجه محبوبیت آن نیز فراوان است.

از عرقیجات که  بگذریم لازم است که به لیموی معروف شیراز نیز اشاره ای بکنیم و از حق نگذریم که شیراز معطر ترین و آب دار ترین لیمو ها را دارد.

لیموی شیراز


لیمو های شیراز اغلب در فصل تابستان به بار مینشینند و اگر در هنگام تابستان به شیراز و حوالی باغ های آن سفر کنید ترکیبی از عطر بهار نارنج و لیموی شیرازی به مشامتان خواهد شد و تجربه جالبی را برای شما رغم خواهد زد. لیموی شیراز استفاده های متعددی دارد به عنوان مثال از لیمو در تهیه ی شربت لیمو،آب لیمو،فالوده شیرازی خوشمزه با لیمو و ... استفاده میشود.

آبغوره شیرازی


شیراز از گذشته تاکستان های فراوانی داشته و دارد و وصف آنها در دیوان خواجه حافظ شیرازی نیز فراوان آمده است! از آبغوره در شیراز برای پخت آش سنتی شیرازی بهره میبرند. این آش، آش آبغوره نام دارد که در میان شیرازی ها از محبوبیت برخوردار است.

سوغات شیراز چیست؟


فالوده شیرازی


حتما اسم فالوده شیرازی خوشمزه را قبلا هم شنیده اید.در شیراز اکثر سفره خانه ها و کافه ها به سرو فالوده شیرازی میپردازند و شما میتوانید با مراجعه به یکی از آنها از این خوراکی خوش طعم بهره ببرید.

سایت شیرازروم و اجاره منزل مبله در شیراز


برای اجاره منزل مبله در شیراز می توانید از سایت شیرازروم بهره ببرید و بهترین امکانات را در آن ببینید. آپارتمان های مرتب و شیک که در محدوده های قیمتی مختلفی هستند و هر کسی می تواند بسته به شرایط مالی خود یک مورد مناسب را برگزیند.

سایت شیرازروم دارای سابقه ای طولانی در زمینه ی اجاره آپارتمان مبله است که همیشه هم توانسته رضایت مشتریان خود را جلب کند و افرادی که از این خدمات استفاده کرده اند رضایت کامل داشته اند.

سایت شیرازروم امکان رزرو و اجاره منزل مبله در شیراز را برای شما فراهم کرده است تا در اسرع وقت بتوانید برای اقامت خود در شیراز خیال خود و همراهانتان را راحت کنید. 

به خصوص در ایام تعطیل که ممکن است به راحتی محل اقامت خوبی را نتوانید پیدا کنید با رزرو از قبل این آپارتمان ها می توانید برای سفری به شهر زیبای شیراز برنامه ریزی کنید.