خانه سنتی پرهامی اقامتگاه سنتی در شیراز
مطالب
نکته ها
شیرازگردی
خانه سنتی پرهامی اقامتگاه سنتی در شیراز

معرفی خانه سنتی پرهامی، رأس نوشتار پیش روست. دعوت می کنیم تا انتها با شیرازروم همراه باشید.
احتمالا شما هم با ما هم عقیده اید که شیراز در جاذبه های گردشگری، یدِ طولانی دارد. وقتی حولِ محورِ مناطق تفریحی به بحث می نشینیم در می یابیم آنچه شیراز در چنته دارد کاملا ستودنی است و تماما تحسین برانگیز. 
نکته نغز ماجرا آن جاست که شیراز تنها در جاذبه های گردشگری مدرن پرچمدار نیست بلکه در حوزه جاذبه های سنتی نیز لوایش بالاست و حرف ها برایِ گفتن دارد. با معرفی خانه سنتی پرهامی، صحت و سُقم گفته هایمان ثابت خواهد شد.


خیابان لطفعلی خان زند، میزبان خانه سنتی پرهامی
مقصد امروزمان، خیابان لطفعلی خان زند شیراز است


همه چیز از یک اقامتگاه بومگردی 200 ساله شروع می شود. تا مدت ها پیش، خانه ای تاریخی خطابش می کردند، این روز ها اما معتقدند اقامتگاه بومگردی، نامِ برازنده تری است. حضورِ خانه سنتی پرهامی در خیابان لطفعلی خان زند، عیارِ این خیابان را به کمال رسانده، همان خیابانی که مهدِ جاذبه های گردشگری و البته تاریخی است. این خیابان برگ برنده دیگری هم دارد، منظورمان مسجد نصیر الملک است (تصویرش را آورده ایم تا زیبایی هایش را متر کنید و سخاوتمندانه نمره قبولی را صادر کنید).
 
خانه سنتی پرهامی، مرکزِ ثقلی است که به مهم ترین جاذبه های گردشگری شیراز راه دارد. فاصله این خانه از حافظ و سعدی بسیار کوتاه است، در جوار نارنجستان قوام آرام گرفته و کنارش زینت الملوک است، ده دقیقه ای می توانید خود را به ارگ کریم خانی برسانید یا سری بزنید به حمام و بازار وکیل، اتفاقا به باغ ارم شیراز هم راه دارد و به دروازه قرآن هم نزدیک است، جانِ کلام این که خانه سنتی پرهامی، مدینه فضیله ای است که سراسر همه خوبی است!
در خانه سنتی پرهامی، بویِ بهار نارنج به استقبالمان می آید

بی آن که کلونِ در را به صدا در آوریم و برای ورودمان اجازه طلب کنیم، پا می گذاریم به خانه ای که پرهامی نام دارد، بویِ بهار نارنج دستمان را می فشارد و هدایتمان می کند به حیاطی که با حوضی آبی گره خورده.

خانه سنتی پرهامی اقامتگاه سنتی در شیراز


گردِهمایی درختانِ نارنج، حوضِ آبی و خانه هایی از جنسِ آجر ذهنمان را قلقلک می دهند، دستمان را در دستِ گذشته های دور می گذارند و جانمان را پیوند می زنند با خاطرات قدیمی. ناخواسته نزدیک می شویم به حوضِ آبی، مملوست از ماهی قرمز و مزین است به سیب. صدایِ قناری جان و جهانِ فضا را شکل داده و بویِ بهار نارنج، کمال این خانه را به حدِ اعلا رسانده.

نگاهمان به تخت های سنتی اطراف می افتد، می شود زیر سایه نارنج نشست و گوشِ جان سپرد به صدایِ موسیقی سنتی، توأمان کوزه های سفالی اطراف حیاط نظرمان را جلب می کنند، سرّشان را که جویا می شویم در می یابیم ترشیجاتی هستند که با وعده های غذایی سرو خواهند شد.

نگاهمان را می چرخانیم به آن سو، جایی که ساختمان ها قد علم کرده اند، پنجره های مشبک، بازتابی هسند از رنگ و نور که در میانه چارچوب های چوبی، حضورشان را تیک زده اند.

مروری بر آنچه گفته شد نشان می دهد هارمونی نزدیکی وجود دارد میانِ معماری خانه سنتی پرهامی و دیگر جاذبه های گردشگری شیراز همچون خانه زینت الملوک، مثل باغ نارنجستان قوام یا حتی باغِ عفیف آباد، گویی در کالبد تمام جاذبه های شیراز، یک روح دمیده اند. 

چند روزی را مهمان خانه سنتی پرهامی در شیراز باشیم


از ابتدایِ امر، درست لحظه ای که در سوتِ آغاز دمیدیم، اذعان نمودیم خانه سنتی پرهامی یک اقامتگاه بومگردی است. این خانه تحتِ مدیریت آقای پرهامی قرار دارد و با 6 اتاق پذیرایِ آن هایی است که شیفته سر کردن در خانه های قدیمی هستند، وارد اتاق ها که می شویم قالیچه های رنگی میخکوبمان می کنند، خیره می شویم به گلیم های سنتی، همه چیز بویِ گذشته می دهد. تلألو نور در پنجره های مشبک برای ساعت ها خیال پردازی کافی است، تصویرِ نور بر در و دیوار اتاق جولان می دهد و با رنگ قالیچه ها عجین می شود.

این خانه از همان هایی است که سهراب در وصفش می گوید: رونق اگر نیست، صفا اما عجیب هست!
مدیریت خانه سنتی پرهامی تلاش کرده در کنارِ تجهیزات سنتی، ردی هم از امکانات مدرن به جا بگذارد، باری، این خانه مجهز به اینترنت رایگان است و اسبابِ ایاب و ذهاب در چنته دارد تا اگر پایتان در خانه سنتی پرهامی بود و دلتان پیشِ حافظ، این مکان را نشانه بگیرید و به سویِ درگاهش روانه شوید.
در خانه سنتی پرهامی تنها جایِ یک دوچرخه سواری دنج خالی بود که آن هم گویا مهیاست تا حجت بر همگان تمام شود و خلأیی باقی نماند.

بویِ غذایِ خانگی، پایِ ثابت خانه سنتی پرهامی


تخت های سنتی و صدایِ گل و بلبل جان می دهد برای خوردن غذا های خانگی. این جا بیش از آن که کباب شیشلیک مرسوم باشد، دمپختک گوجه متداول است، بیشتر ردِ دوپیازه آلو به چشم می خورد آن هم با ماست و ریحانی که گره از اشتهایِ کور هم باز می کنند. نامِ کلم پلو شیرازی را که حتما شنیده اید؟ تصور کنید صرفش در خانه سنتی پرهامی چه صفایی دارد. سالاد شیرازی و دوغ سنتی در دایره غذا های این خانه جای خوش کرده اند تا خیالمان آسوده باشد آنچه می خوریم سالم است.

خانه سنتی پرهامی اقامتگاه سنتی در شیراز


حتی اگر مایل به اقامت در خانه سنتی پرهامی هم نیستید، سری بزنید به حوضِ این خانه و سراغی بگیرید از غذا هایِ نابش.

صحبت پایانی

در بحبوحه سفر به شیراز، هر دم گمان کردید نیازمند چراغِ راهی هستید برای ادامه مسیر، سراغی بگیرید از شیرازروم.
سایت شیرازروم، سال هاست فرشِ قرمز پهن کرده برایِ آنان که سودایِ سفر به شیراز در سر دارند، رسالتش را اجاره منزل مبله در شیراز می داند و توأمان گوشه چشمی دارد به معرفی مهم ترین جاذبه های گردشگری شیراز.
ما با صدایی رسا اعلام کرده ایم دستِ همه علاقمندان به شیراز را به گرمی می فشاریم و به خود می بالیم همراهانی چون شما داریم.