باغ رستوران منوچهری، گنجینه ای در حوالی شیراز
مطالب
نکته ها
شیرازگردی
باغ رستوران منوچهری، گنجینه ای در حوالی شیراز

احتمالا شما هم با ما هم عقیده اید که شیراز در مهمان نوازی دستی بر آتش دارد و حرف ها برای گفتن. می گویند در شیراز هیچکس حکمِ مهمان ناخوانده ندارد همه عزیزند و دُردانه. بیراه هم نیست، بهار که می شود عطرِ بهار نارنج های شیراز چنان بلبشویی به پا می کند و قیل و قالی به راه می اندازد که همگان تأیید می کنند آنچه شیراز در چنته دارد ارزنده است و مانا.

مخاطب امروزمان، باغ رستوران منوچهری است، باغی که آنچه در آن تزریق شده جز طراوت و تازگی چیزی نیست. آنان که یک بار به باغ رستوران منوچهری پناه برده اند و زیبایی هایش را از نزدیک به تماشا نشسته اند، عرقِ خاصی بدان دارند و معتقدند حسِ زندگی با بسامدی بالا در باغ رستوران منوچهری در نوسان است.

از اقبال خوبمان، در خلالِ چرخش گردونه قرعه کشی، امروز قرعه به نام باغ رستوران منوچهری افتاده، آن را به فال نیک می گیریم و با شیرازروم، مرجع رسمی اجاره منزل مبله در شیراز همراه می شویم.

باغ رستوران منوچهری، به ذات یگانه است

آنچه مدال افتخار بر گردن باغ رستوران منوچهری می اندازد


شیراز، جاذبه های گردشگری و مناطق تفریحی اش را وامدار هوایی است که وفادارانه بر آن خیمه زده و خیالِ دل بریدن ندارد. شیراز را که زیر ذره بین می بریم، متوجه حضورِ پررنگ باغ و بوستان های سبزی می شویم که بر ستونِ هوایِ ناب به اهتزاز در آمده اند و وارث یک دنیا تازگی هستند. از میان ده ها باغ و صد ها بوستان که با شیراز پیوند ناگسستنی دارند، باغ رستوران منوچهری را گلچین نموده ایم و "سِن" را در اختیارش گذاشته ایم تا رونمایی کند از داشته هایش.

موقعیت باغ رستوران منوچهری


سکانِ جاده سپیدان، در دست باغ رستوران منوچهری است. به عنوان یک باغ گویم شناخته می شود و همان طور که از نامش بر می آید نه تنها رستورانی است مصفا که باغی است مفرح.

آنچه باغ رستوران منوچهری، تقدیممان می کند آرامش است، آری مهم ترین ارمغانش آرامش است.
بیایید از اول شروع کنیم. جاده سپیدان را نشانه می گیریم و بی تابانه راهی می شویم. دیری نمی پاید که خود را پشتِ دربی می یابیم که گویا شاه کلید ورود به باغ رستوران منوچهری است.

این بیت از سعدی را شنیده اید که می گوید: "رنگ رخسار خبر می دهد از سرّ ضمیر؟"
این جا همان جایی است که سروده سعدی مصداق می یابد، از همان بیرون می توان حدس زد، اندرونِ باغ رستوران منوچهری چه خبر است، بویِ وسوسه کننده چوب و گل، مجالی برای ماندن نمی گذارد، پا به باغ می گذاریم و بقول فریدون مشیری "همه تن چشم می شویم".

باغ رستوران منوچهری، گنجینه ای در حوالی شیراز


باغِ رستوران منوچهری اول باغ بعد رستوران


با هر قدم که بر می داریم نگاهمان را به نقطه ای جدید گره می زنیم، محصور شده ایم با گل، محبوس شده ایم در آلاچیق هایی از جنسِ چوب. شما هم دلتان ریسه می رود برای پل های چوبی؟ اگر غش می کنید برای گلدان های کاه گلی، برای حوضی آبی و جان می دهید برای بویِ عطر آگین نانِ تازه، دیگر حرفی باقی نمی ماند! برنده واقعی باغ رستوران منوچهری است که قدرتمندترین مهره ها را روی میز چیده!

فواره ها فعالند، شمعدانی ها دوشادوشِ هم، زنجیروار، حوضِ آبی را به آغوش کشیده اند.

گلدان ها یک رنگ نیستند تا ذوقمان را کور کنند و رؤیا هایمان را نقشِ برآب کنند، هر کدام در بطن شان رنگی دارند منحصر به فرد. بیش از هر چیز رنگِ آبی به چشم می خورد، دقیق تر که می شویم در می یابیم آبی گلدان ها همرنگ آبی حوض است، عجب طراحِ خوش سلیقه ای!

آن طرف تر آلاچیق هایی قد علم کرده اند که با گلدان های آویزان شده به سقف، عجین شده اند، آنچه با دیدن این فضا به ذهن متبادر می گردد تنها زیبایی است و شادابی. به راستی این جا یک باغ است.

این جا، ترکیبی است از فضای باز و بسته

باغ رستورن منوچهری که گویا کارش را از بَر است و خیال دارد همه را از خود راضی نگه دارد، هم فضای بسته در چنته دارد و هم محیط باز. این جا بساطِ "موسیقی زنده" به راه است و ساز ها همه کوکند، شادی موج می زند و حاضران همه بر این موج سوارند!

مسیر ها سنگ فرشند و دیوار ها از جنس گِل و چوب، فضایِ عجیبی است برای خاطره بازی. صدایِ پرنده ها مشعوفمان می کند. میانه های باغ رستوران منوچهری، سبد هایی تعبیه شده اند مملو از گل که رسیدن بهار را مژده می دهند و سرزندگی را یادآور می شوند. اگر تشنه گل و بلبلید و عاشق سینه چاکِ طبیعت، آنچه لبریزتان می کند و پایِ خواسته تان یک تیک بزرگ می زند تنها باغ رستوران منوچهری است.

رفته رفته جدا می شویم از باغ و همدل می شویم با رستورانی که ما را فرا می خواند.
این رستوران، مهدِ غذا های رنگی است، فرقی ندارد سبک و سیاقتان چگونه است یا مزاجتان از چه قرار است، این رستوران برای هر سلیقه ای، گزینه ای کنار گذاشته است، حتی تفاوت های سنی هم لحاظ شده اند و غذا های محبوب کودکان هم دیده می شوند.

باغ رستوران منوچهری، گنجینه ای در حوالی شیراز


منو را در اختیارتان می گذارند تا در میان طوماری که در مقابل نگاهتان لیست شده است، یکی را برگزینید، در این میان هم نام غذا های مشهور به چشمتان خواهد خورد هم نام هایی که احتمالا با آن بیگانه اید، اما خیالی نیست؛ اگر دسته جمعی مهمان باغ رستورن منوچهری شده اید می توانید با انتخاب غذا های مختلف، توانمندی این باغ را محک بزنید و از این حیث هم مزایایِ این باغ را متر کنید.

باز هم یادآور می شویم باغ رستوران منوچهری شیراز، همیشه زیباست اما با آمدن بهار عجیب جان می گیرد! نوروزِ امسال سراغی بگیریم از باغی که آوازه اش همه جا پیچیده است.

صحبت پایانی
مُراد از شیرازروم، مهارِ مشکل اقامت در شیراز است، در رأس تمامِ رسالت های شیرازروم، اجاره خانه مبله شیراز، جای خوش کرده تا شوقِ سفر را آبیاری کند و شیفتگان شیراز را به سرمنزل برساند.